(مهاجرت و چالشهای فرهنگی) درونکوور کانادا
امان معاشر ، خبرنگار آزاد امان معاشر ، خبرنگار آزاد

افغانستانی های مقیم ایالت برتش کلمبیا کانادا به هژمونی تلویزون محلی کاروان و همکاری جوانان گروهی فرهنگی "موج"  با حضور برخي  شخصيت‌هاي فرهنگي  و جوانان  کنفرانس  را تحت عنوان (مهاجرت و چالشهای فرهنگی) روز یکشنبه بیست و هشتم اکتوبر در رویال بانکویت هال واقع در سرک ادمانز به منظور بررسی علل و عوامل چالشهای فرهنگی و ایجاد مشکلات فرهنگی در کانادا و ارائه ی راهکارد های مناسب برای جلو گیری از اشعه آن برگزار نمودند.

سخنرانان چالش های فرهنگی را در کنفرانس از دید گاه مختلف به بررسی گرفتند و نظر ات  مختلف در راهکارد ها برای بسط و توسعه ی آن در اشعه تابناک  ارائه نمودند.

بحث جالبی قابل توجه و کوتاه کنفرانس تاثیرات مثبت و منفی سیکولاریزم  در رفع تناقضات فرهنگی در سیمنار  توسط دو دانشمند در بر نامه توضیح و تشریح گردید.

 

با برداشت و نظر من  شخصیت بر جسته معنوی داکتر  سلطان حمید  سلطان سكولاریزم را به فرهنگ اسلامی  به هيچ وجه پذرفتنی ندانستند.

 

اما دانشمند گرامی داکتر کریم قیومی راه سکولایزم را براي رهايي جامعه از قید تعصب و قدم گذاری بسوی جامعه فارغ از تعصبات  و انسان گرایی  دانستند. یعنی در جامعه انسانی دین و سیاست را از هم جدا سازند که انسان بتواند در یک جامعه که زندگی میکنند از هر قوم ،ملیت ،زبان ، جنس و مذهب در فضای صمیمیت با هم زندگی نمایند.

 

سخنران اخیر همایش داکتر شیر اژیر با مثال هندسی اجتماع افغانستانی را به سه ضلع تشبح کردند به برداشت من یک ضلع آن فرهنگ افغانی است که افغانها با پشت واره و انتقالش به کانادا آورده اند. ضلع دوم فرهنگ کاملآ متفاوت کانادا با فرهنگ افغانستان  و ضلع سومی فرزندان که در کانادا تولد شده اندکه با روحیه ی کانادایی در خاندان افغانستانی بزرگ میشوند.مثال این سه ضلعی قراریکه ملاحظه میشود در تظاد و تبایون اند .برای درک و  تجربه دیده میشود که اکثریت اطفال افغانستانی با روحیه یی کانادایی خو گرفته اند و فرهنگ افغانستانی را بسیار طرف رعایت قرار میدهند و حتی در مذهب احساس دو گانگی نمی کنند.

 

افغانان های مقیم براتش کلمبیا

 

در این اواخر ارقام ارائه میگردد که در برتش کلمبیا در حدود 12 الی14 هزار فامیل افغانستانی زندگی میکنند.این تعداد افراد در یک جامعه چشم گیر و  قابل توجه اند.

افغانها دراین  ایالت به اساس عقاید مذهبی ،سیاسی و سلیقه وی با هم ارتباط دارند و بعضی فامیل ها خود را دور  از همه ساخته و منکر از کشور ابای و عقیده های مذهبی شان زندگی میکنند.

  اتحادیه عام المنفعه افغانها از سالهادر این ایالت رسمی و راجستر است. وظایف اصلی ان یکجا ساختن افغانها بدور یک سقف به منظور  آموزش ،حفظ و رشد فرهنگ و استحکام و حل مشکل مردم دو کشور است و به شناسایی افراد افغان نقش بگیرند و در حل مشکلات شان رسیدگی کنند.

 دولت کانادا تمام امکانات را در رابطه مهیا گردانیده  با تاسف کسی به این اتحادیه قانونی عضو نمی شود و علت آنرا بدان میدانند که چند کس از سالها  در راس این اتحادیه عام المفعه قرار دارند وظایف خود را درست انجام نمی دهند و به جز پاکاری مسجد و فروش قبر دیگر کاری ندارند.

ان محترمین  سبب شده  انجمن ها و کانون های فروان  اجتماعی و فرهنگی  ازنام مهاجرین افغانستانی ایجاد و راجستر گردد و با استفاده ازنام مهاجرین  افغانستانی  به ارگانهای دولت کانادا مراجعه گردیده  تقاضا کمک وهمکاری می نمایند تا از سقف اتحادیه دور باشند . این انجمن های بی شمار سبب بی اعتمادی اتحادیه افغان ها نزد دولت کانادا نیز گردیده است. این بحران عدم اعتماد به مسؤولین اتحادیه به جز از تمثیل روشن تحمیل اراده ی آنها چیزی را تداعی نکرده به نا امیدی  افغانها  تبدیل شده است.

 

در ایالت برتش کلمبیا افغانها آموزش و اجرای مراسم مذهبی خود را در سالونهای نماز خوانی، تکیه خانه ها ، جماعت خانه ها و کلیسا ها میگیرند.

با تاسف خود مذهب را وسیلۀ دوری واختلافات بین اقوام و مذاهب نموده  و از هم پاشیده گی را سبب گردیده اند. مثلآ در برتش کلمبیا از بودیجه یگانه اتحادیه عام المنفعه سالون نماز خوانی درست کرده اند که همیشه قفل است. تنها روز های جمعه بخاطر ادای نماز جمعه که تعداد اندک  در آنجا حضورمی یابند و یا در یگان دعا  خوانی باز میگردد.به فکر کس نمیگردد تا از این سالون به مقصد آموزش دینی و سواد  استفاده گردد.

یگانه مکتب (سید جمال الدین افغان)بخاطر آموزش زبان ، فرهنگ و هنر در پوشش دولت کانادا فعال است که در راس آ ن یک انسان نهایت زحمتکش  ولی غیر مسلکی قرار گرفته است .  در آوان تاسیس مکتب  یعنی بیست سال قبل تعداد شاگردان با موجودیت اندک افغانها به 120 شاگرد فعال گردیده بود و حالا که بیست سال از آن میگذرد و بیشتر از ده برابر فامیلهای افغانها در ولایت زیاد شده و تعداد شاگردان کمتر از ارقام بیست سال قبل یعنی افتتاح مکتب است.

در این مکتب از آموزش هنر و فرهنگ خبری نیست تقسیم اوقات تعلمی بیشتر با آموزش قرآن شریف و علوم دینی مطابق به مذهب اهل سنت فعالیت می نماید و فرزندان افغانهای مربوط به اهل تشیع که بیشتر افغانستانی ها درین ایالت استند اموزشهای دینی خود را در مکانهای خود فرا میگیرند. بیاد دارم روز از همسایه افغان خود پرسیدم که فرزندان اش را در مکتب سید جمال الدین روان نمی کنند؟ گفتند نه ، در انجا زیاتر مسایل دینی تدریس میگرددما در جای دیگر مطابق به مذهب ما می اموزانیم .

در این ایالت به صدها معلم و استاد مسلکی اعم از خانمها و آقایان به  زبانهای دری، پشتو و ازبیکی وجود دارند که عمر خود را در تعلم و تربیه  گذشتانده و هزار ها شاگرد و معلم تربیه و تقدیم جامعه نموده اند، از بیکاری رنج میبرند اگر داوطلبانه به اداری مکتب مراجعه نمایند  بخاطر تعلیم و تربیه شاگردان از طرف اتحادیه ومکتب  پذیرفته نمیشوند . معلمی را سراغ دارم  35 سال در مکتب ابتداییه معلم بودند و از تجربه که دارد میتواند  به یکماه چشم شاگرد را به خواندن و نوشتن آشنا سازد به شخص مسؤول مکتب مراجعه نموده اما بصفت معلم در آن مکتب پذیرفته نشدند و طفلانی را سراغ دارم مدت دو سال در همین مکتب متواتر رفته اند و چند حروف  الفبا را هم نیاموخته است.

 در کنفرانس امروز در رابطه به چالشهای فرهنگی  در بخش اموزش و فرهنگ  از توضح و لکچر ها و مقالات آموزنده ی استادید، اشتراک کنندگان استفاده درست نمودند. بهتر خواهد بود برگزاری چنین همایش های علمی وتحلیلی زیاد تر شود  و چالش آفرینها متوجه اعمال خود گردند و منحیث انساهای صادق در خدمت فرهنگ هر دو وطن شده و هر گونه چالشهای وارده را بر طرف نمایند.

 

 

 

نوت: با یکی از لکچر دهندگان این کنفرانس (خانم شهناز قیومی) صحبت مختصر داشتم که لکچر خیلی آموزند با تشریحات خوب به اشتراک کنندگان تقدیم نمودند.مجموعه ی مباحث مطرح شده در این کنفرانس در قالب يك كتاب  منتشر شده به دسترس هموطنان قرار گیرد آموزنده و سودمند در زندگی اجتماعی و افراد خواهد بود .  

 


November 1st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها